Czy znana marka zawsze jest gwarancją dobrej jakości?

lis 18 2020

Każda rzecz, która dostępna jest dla nas na półkach sklepowych, ma określoną markę. Za każdym produktem kryje się firma, korporacja i sztab ludzi tę markę kreujących. Będąc mniej lub bardziej obeznanym na rynku, każdy z nas jest w stanie odróżnić markę popularną, określaną jako ‘dobrą i oryginalną’ od jej tańszych ‘podróbek’. Zaczynając od produktów spożywczych na półkach w supermarkecie, przez ubrania, perfumy, aż po samochody i nieruchomości. Od zawsze spotkać można się z różnymi opiniami w dyskusji na temat tego, czy warto płacić więcej za markę popularną i dobrze znaną i czy jest ona faktycznie bardziej wartościowa od jej tańszych odpowiedników dostępnych na rynku. Nie zawsze za wyższą ceną stoi dobra jakość, co więcej, może być nawet na odwrót. Przeciętnego konsumenta bardzo łatwo zwieść ładnym opakowaniem, chwytliwym hasłem i ceną, aby uwierzył w wartość danego produktu, bez dokładnego sprawdzenia chociażby jego faktycznego składu.

 

Rodzaje produktów

W tym zakresie bardzo dużo zależy od rodzaju produktu. Weźmy na przykład pod lupę kosmetyki do pielęgnacji. Bardzo często drogie produkty lub te z obciążonym na siłę składem, wcale nie pomagają naszej skórze, a wręcz działają jej na niekorzyść. Ile razy spotkaliśmy się z tym, że najprostsze i najbardziej naturalne kosmetyki działają najlepiej, mimo tego, że potrafią kosztować grosze i wyglądać niepozornie na półce sklepowej. Ile razy daliśmy się nabrać na brokatowe maski do twarzy, czy pięknie pachnące balsamy w kosmicznych cenach, które potem podrażniały naszą skórę ze względu na sztuczny i toksyczny skład? Światowe korporacje dobrze wiedzą jak łatwo nami manipulować i sprawić, że zamiast spojrzeć na skład produktu, bardziej interesuje nas jego opakowanie czy popularność marki. Drogie kremy i płyny, których etykiety krzyczą o naturalnych składach i nowoczesnych formułach, a które potem okazują się jedynie chwytem reklamowym, bo tańszy odpowiednik stojący nieco niżej na półce okazuje się bardziej ‘bio’ niż wszystkie drogie pozycje razem wzięte.

 

Czy na pewno?

Pamiętajmy jednak, że nie można wrzucić wszystkich do jednego worka i kategorycznie stwierdzić, iż każda droższa rzecz popularnej marki to coś niewartego naszej uwagi. W wielu przypadkach jest wręcz przeciwnie. Perfumy to jeden wielu przykładów, w których bardzo często za nazwą marki stoi powszechnie znana i doceniana jakość. Co za tym idzie - w wielu przypadkach cena jest po prostu adekwatna do fizycznego produktu, który kupujemy. Mimo, że wybór perfum to bardzo indywidualny proces, dostosowany do potrzeb każdego z nas, wiele jest producentów ogólnie znanych i cenionych. Niezwykle istotna jest trwałość perfum. Kupując flakoniki z wyższej półki, w większości przypadków, dostajemy gwarancję ich jakości. Bardzo często za niską ceną stoi słabsza jakość i mniej intensywne nuty.

 

Stosunek jakości do ceny to niekończący się powód do dyskusji, jednocześnie bardzo ściśle związany z indywidualnymi potrzebami każdego z nas, jak i niemożliwy do rozstrzygnięcia przez pryzmat ogółu. Każdy produkt i marka to inna gwarancja jakości, często bez względu na cenę, czy popularność.

lis  18